Stresul: de ce apare si cum putem sa-l gestionam?

În societatea modernă, deseori simțim că nu avem destul timp, lucrurile sunt mereu pe fugă, alimentația prea puțin vie și prea mult procesată, ne întâlnim pe “telefon”, comunicăm virtual iar neglijența emoțională nu întârzie să apară. Astfel, toate acestea și consecințele lor, ne fac să ne simțim singuri, deznădăjduiți, străini de propria persoană și de cei din jurul nostru. Stresul este o boală reală a secolului XXI, secolul vitezei și a informației.

Dorința nu este de ajuns, conștientizarea și mobilizarea sunt importante pentru a lua măsuri în acest sens. Se spune că “noaptea îi un sfetnic bun”, însă, de cele mai multe ori, poate fi mai dureros decât ziua, poate fi mai agasant și solicitant decât munca. De ce? Pentru că atunci suntem puși față-n față cu noi înșine, cu gândurile cele mai reale, cu problemele cele mai puternice. Atunci ne simțim copleșiți și preferăm să ne distragem cu orice avem la îndemână, cu un film, cu rețelele de socializare, cu telefoane, alcool și alte distracții de moment. Din păcate, acest comportament îl avem din ce în ce mai des, iar asta produce o deconectare vizibilă între cine suntem cu adevărat și cine ne dorim noi să fim.

De cele mai multe ori, singurătatea constructivă e atunci când ne înfruntăm cu sinceritate problemele, când ne acordăm timp nouă înșine. O conversație intimă și sinceră cu propria persoană pot face minuni iar curajul de ne împărtăși problemele este unul dintre pașii spre rezolvare. În goana după lucrurile practice și concrete neglijăm sufletul și mintea, iar ele sunt cele care au mare nevoie de timp din timpul nostru. E important să ne transformăm în cei mai buni prieteni ai noștri și să echilibrăm balanța, astfel ca stresul să nu mai pună stăpânire pe adevăratele nevoi.

Stresul poate ucide

Stresul este extrem de nociv pentru sănătatea noastră. Numeroase studii demonstrează că peste 90% dintre boli sunt declanșate sau agravate de stres. Episoadele repetate de stres sau stresul pe termen lung ne predispun la burn-ouț, depresie, anxietate, oboseala suprarenală și sindromul de oboseală cronică (CFS/SOC).

 Efectele stresului cronic

–           Scade cantitatea de neuroni și poate cauza probleme cognitive.

–           Slăbește sistemul imunitar, prin urmare crește riscul de infecții.

–           Este proinflamatoriu. Crește riscul de cancer, alergii, boli cardiovasculare, boli auto-imune și dermatologice.

–           Favorizează oxidarea celulelor, ceea ce scade producția de energie celulară.

–           Încetinește detoxifierea organismului și arderea grăsimilor.

–           Crește tensiune arterială etc.

 Cum putem face față stresului ?

Naturopatia ne oferă multiple soluții 100% naturale care ne ajută să reducem sau să combatem stresul cu care ne confruntăm zilnic.

 Soluții anti-stres

  •  Somnul calitativ și cantitativ
  •  Alimentația echilibrată bogată în nutrienți și antioxidanți
  •  Evitarea zahărului, alimentelor procesate, cofeinei și alcoolului
  •  Exerctiile fizice
  •  Respirația profundă
  •  Plimbările în natură
  •  Masajul
  •  Yoga
  •  Terapia Bowen
  • Psihoterapie / Hipnoza etc.

Putem de asemenea recurge și la fitoterapie (terapia cu plante medicinale) sub îndrumarea naturopatului. De regulă, se folosesc plante adaptogene, precum rhodiola sau ashwaganda (« ginsengul indian »), cu alte cuvinte, plante având proprietăți de a crește rezistența la stres, concentrarea, energia și performanța. Folosirea complexelor de multi-vitamine și minerale de calitate influențează la rândul lor pozitiv nivelul de stres.

Alexandra George, terapeut Naturopat – Iridolog

Dani C. Burlă, Psihoterapeut si Psiholog